donderdag 9 juli 2015

Weer even aanpassen

Door Mark

We zijn weer terug in Zimbabwe. Dat was eigenlijk snel duidelijk toen we allereerst een keer terug moesten naar het vliegveld voor onze ruimbagage en ook tot twee maal toe naar Immigratie moesten voor een stempel in ons paspoort. We hadden het natuurlijk ook kunnen merken aan de twee stroomonderbrekingen van 8+ uur, maar bij mij kwam Zimbabwe het hardst binnen toen we gisterochtend een collega uit het ziekenhuis een lift gaven naar de stad.

We moesten naar de stad om voor Annemarie van de overheid goedkeuring te krijgen om te blijven werken. De dame langs de kant van de weg kwam me bekend voor, dus stopten we en hadden we vervolgens een recent gepensioneerde bij ons in de auto. Ze vertelde over het mooie afscheidsfeest dat we net gemist hadden, maar toen kwam ook al snel een groot probleem boven tafel. Haar salaris van $500 netto was nu een pensioen van $61 geworden. Mijn eerste gedachte was nog 'dat kan net als je je huisje in de rurals hebt en wat steun van je kinderen krijgt, maar ze vertelde gelijk dat de Medical Aid (ziektekostenverzekering) de eerste $27 al opslokte, waarna ze met de $33 ook nog de gemeentelijke heffingen voor haar huisje moest betalen. Haar kinderen konden misschien wel $10 per maand bijdragen maar meer ook niet. Door zit je dan na 42 jaar te hebben gewerkt, waarvan 32 aaneengesloten jaren op Morgenster.

Ik moest denken aan de zorgen in Griekenland en realiseerde me direct weer dat de problemen hier in Zimbabwe toch van een andere orde zijn. Even weer aanpassen.

Update: Onderstaand emailtje ontving ik vanavond, nog geen uur nadat ik bovenstaand bericht plaatste. Werk aan de winkel...

=================
Dear Mr. Horst,

There is the issue of nurses leaving mission hospitals, that at retirement their package is completely different from those nurses working in government hospitals. Most nurses who have reached their retirement age in our missions, go home unhappy. The board should not be silent about this matter.

I believe this is the right forum to discuss this problem, if time could allow us in the next board meeting.

Thank you.

Rev. E. Nkomo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten