maandag 22 augustus 2011

De dood van een oorlogsmisdadiger

Door Mark

Oud-generaal Solomon Mujuro is dood. Hij is 'burned beyond recognition' in zijn boerderij gevonden. Mujuru is de man van vice-president Joice Mujuru, een van de vertrouwelingen van Mugabe. Zij heeft haar positie mede te danken aan haar overleden echtgenoot. Mujuru was een van de weinige zwaargewichten die het durfde op te nemen tegen Mugabe. De dood van Mujuru is verdacht te noemen. Velen nemen aan dat hij door partijgenoten is gedood. Hiermee zijn de kansen van Joice Mujuru om Mugabe op te volgen kleiner geworden, ten gunste van haar belangrijkste tegenstrever.

De reden waarom ik hierover blog is het volgende. Toen het bericht van Mujuru's dood me bereikte, voelde ik een soort opwinding. Een van de mannen rond Mugabe is dood. En dus iemand van de 'regeringspartij'. Wellicht vechten ze elkaar nu de tent uit bij ZANU-PF en hebben ze minder tijd om de 'regering van eenheid' te traineren. Nieuwsgierig naar de mogelijke gevolgen begon ik me meer in hem en de politiek rondom hem te verdiepen. Zodoende werd me duidelijk dat zijn dood waarschijnlijk negatieve gevolgen heeft voor de regeringscoalitie. Mujuru vertegenwoordigde de gematigde kant (een oud legerleider en minister van Defensie nota bene) van ZANU-PF. Daarmee begon ik zijn dood meer te betreuren. En toen ik hier wat langer over nadacht realiseerde ik me ineens hoe erg het is om je te verheugen over de dood van een medemens. Want ook hij is een vader, een echtgenoot en bovenal Gods Schepping. Hoe slecht ook zijn daden, het past als christen niet om me over zijn dood te verheugen. Vreemd wat leven in een militaire dictatuur met je kan doen…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten