zondag 13 november 2011

Goed nieuws

Daar zit je dan opeens op de grond van de operatiekamer te kijken hoe anderen aan het werk zijn. Ook een boeiend perspectief. Gelukkig ben ik niet gevallen en heb ik heel vloeiend de tafel verwisseld voor de grond. En gelukkig stond mijn collega toch werkeloos toe te kijken en kon hij het zo overnemen. Wel een lastige en onvoorspelbare complicatie; de flauwvallende chirurg. Nou ja, onvoorspelbaar, er is wel een verklaring. De combinatie van temperaturen royaal boven de dertig graden, een druk bevolkte OK, een lastige operatie, drie lagen kleding waaronder een laag plastic en een zwangerschap kan zomaar uitlopen op onvoldoende bloedtoevoer naar de hersenen. Homo erectus moet dan horizontaal. Een soort noodknop van het lichaam.

"Wat zei je daar, een zwangerschap: ben je zwanger?!" Inderdaad. En dat dat nieuws jullie een vreugdekreet ontlokt, daar zijn we alleen maar heel blij om. Wij vinden het groot nieuws en zijn er zelf ook heel blij mee. Dit in tegenstelling tot de reacties hier. Als ik me laat ontvallen dat een zwangerschap en een hittegolf niet een heel goede combinatie is, dan wordt daar snel overheen gepraat. Zwanger zijn, daar praat je niet over. Zijn ze niet blij, is het geen nieuws, durven ze het niet te geloven of brengt het kwaad als je erover praat? Ik weet het niet. Tot nu toe heb ik nog geen reactie gekregen. Misschien dat dat veranderd als je het ook kunt zien, maar ik denk het niet. Toch noch maar eens vragen wat precies het verschil is tussen Zimbabwaanse en Nederlandse verwachting.

"Hoe gaat het met je, Annemarie?" Bedankt voor de belangstelling, het gaat goed. Behalve wat fysieke beperkingen op OK, misselijkheid en flinke vermoeidheid, gaat het goed. Wel jammer dat ik niet van de uit Nederland opgestuurde koffie kan genieten... Nu 15 weken op weg en ik ben erg dankbaar dat het tot nu toe zo goed gaat. Regelmatig kijk ik na een echo gemaakt te hebben bij een patiƫnt, snel even bij mezelf 'om het hoekje'. Heel mooi om te zien hoe de ontwikkeling gaat en vooral elke keer weer een geruststelling om het hartje te zien kloppen.

En Lennard? Die heeft er met zijn 13 maanden geen enkel besef van, maar vindt het wel heel leuk dat zijn moeder zo veel op de bank ligt. Hij is ontzettend verliefd op zijn moeder, dus doet niet liever dan bovenop me zitten. Voor hem een ideale klimmogelijkheid en erg gezellig.

2 opmerkingen:

  1. hmm, mag jij wel zo bagetelliserend doen over onderuitgaan op een vast wel harde grond?
    Maar gezien je reactie ben je nog even spartaans als voor je moederschap!
    Misschien ook wel een handige eigenschap want ook nog eens beschermende kleding tegen het vallen wordt zeker te heet.
    Dan maar hopen dat het niet weer gebeurt en je ook lekker kunt genieten van het zwanger zijn.
    Ik hoop dat je ook nog ontdekt waar het taboe over het spreken daarover vandaan komt.
    Want waar het hart vol van is...

    liefs uit Meppel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Annemarie en Mark,

    Gefeliciteerd!
    Regelmatig geniet ik van de nuchtere manier waarop je verslag doen.

    groet van Bert

    BeantwoordenVerwijderen