zondag 22 juli 2012

Einde verlof

Door Annemarie


Zondag 22 juli, de laatste dag van mijn zwangerschapsverlof. 16 weken is een lange periode, zeker voor Zimbabwaanse begrippen. Hier krijgt men 2-3 maanden en mag dan weer fulltime aan het werk; parttime is een onbekend begrip. Daarbij wil ik dan wel de kanttekening plaatsen dat in een heel aantal banen Zim-fulltime gelijk staat aan NL-parttime. Maar goed, morgen mag ik dus weer verder met mijn parttime/fulltime baan.

Ik heb er weer zin in Het is weer tijd om de handen uit de mouwen te steken. Lennard zal het niet leuk vinden dat ik weg ga, maar hij kan heel goed zelf spelen en kan met MaiRhoda ook best overweg. Ze zal zijn Nederlandse gebrabbel niet verstaan, maar gelukkig heeft hij ook andere manieren om duidelijk te maken wat hij wil. Tevens voor hem een goede reden om Shona te leren. Voor Jasper betekent het dat hij op een andere rug rond hobbelt en dat zijn voeding niet op zijn maar op mijn verzoek geleverd wordt. Nu kan ik theatime rond tienen dus echt niet meer over slaan.

De laatste drie weken waren een mooie afsluiting van het verlof. De eerste week waren mijn broer en schoonzus op bezoek. Pieter en Jetty hadden het goede idee om mij en de kinderen te vergezellen op de terugreis naar huis. Hun twee kinderen lieten ze bij opa en oma achter. Zij hebben een fantastische vakantie gehad en wij hebben genoten van hun bezoek. Geweldig om hen ons mooie plekje te laten zien. Erg gezellig. Zonder hen was het vast stil geweest in huis; Mark was er namelijk niet die week. Hij haalde ons op van het vliegtuig en vloog diezelfde avond naar Kenya voor een conferentie. Bij terugkomst pikte hij een Engelse medisch student en haar moeder (verloskundige) op die hier voor zes weken zijn. In de week daarna arriveerden (ds) Rien en Teunie de Jonge. Zij woonden hier van 2000-2006. Genoeg aanloop dus.

Het is goed om weer terug te zijn. Heerlijk genieten van eigen huis en tuin. Bijna elke dag ga ik een rondje lopen en dan realiseer ik me steeds weer hoe ontzettend mooi de omgeving is. Zelfs nu in de droogte van de winter. Ook leuk om vertrouwde gezichten weer te zien. Zimbabwanen zijn zo hartelijk. De meeste personeelsleden van het ziekenhuis heb ik al weer gezien, fijn hoe ze je het gevoel kunnen geven echt gemist te zijn. Gelukkig niet omdat er van alles mis is gegaan. Onze medisch directeur weet van aanpakken en daarnaast is Mark er voor de rest van de problemen... ;-) De volgende aflevering zal weer over het ziekenhuis gaan. Hieronder nog wat foto’s.
In de kerk

De kleine onderzoeker
Jasper vertelt een goeie grap
(best vlot voor zijn 2 maanden)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten