zondag 24 februari 2013

Sorry, it's not a joke

Door Mark

Deze uitspraak ontlokte ik een manager van de Zimbabwaanse belastingdienst Zimra. Ik dacht ‘TIA: This is Africa!’
Dit jaar zendt de GZB een tweede arts uit naar Zimbabwe. Janneke Wolswinkel komt in Gutu werken. Mark is bezig om het papierwerk hiervoor te regelen. Een envelop met belangrijke stukken was al op 21 december aangetekend verstuurd, maar begin Februari was nog altijd niets ontvangen. Ik besloot bij het postkantoor navraag te doen. Ze vertelden me dat Zimra al drie weken niet geweest was om de post open te maken. Daarop besloot ik naar Zimra te lopen, om uit te vinden wat er aan de hand was. De mensen van Zimra onderbraken zonder protesteren hun potje ‘patience’ op hun pc om mij te woord te staan. Na mijn presentatie van het probleem overlegden ze even snel en een ‘technical problem’ was de oorzaak van de vertraging. Later in de week zou het opgelost zijn. Met mijn simpele hoofd kon ik niet precies bedenken hoe techniek hier een rol speelde, maar besloot mijn mening voor me te houden.
Een bezoek aan het postkantoor een week later leerde dat Zimra inderdaad langs geweest waren, maar dat de postzakken nu met een ijzeren stripje dicht zaten, en er geen tang beschikbaar was. Was dit misschien het ‘technical problem’? Ik besloot wederom Zimra te bezoeken en mocht nu met de manager spreken. Ik vertelde haar wat mij was verteld en ze moest erkennen dat het ontbreken van een tang inderdaad de post al weken in de zak gevangen hield. Ik bood aan dan zelf wel een tang te regelen, maar daar moest toch ook eerst een overleg met een supervisor aan te pas komen. This is Africa!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten