vrijdag 6 februari 2015

Pleister op de plek

Door Annemarie
De relatie tussen dokter-patient-gezondheid is in de Zimbabwaanse context een ingewikkelde. Veel sterker dan in Nederland speelt de spirituele overtuiging een rol. En hoe lang ik hier ook zal wonen, volledig begrijpen zal ik niet. Toch is het essentieel om hier rekening mee te houden, want als een tablet niet ingenomen wordt dan werkt hij zeker niet.  Veel mensen zijn er van overtuigd dat een behandeling pas werkt als het gepaard gaat met een injectie. Je zou bijna een injectie met water geven om te zorgen dat men de tabletten ook inneemt.

Laatst voelde ik me net een traditionele genezer toen ik aan een patient met chronische pijn vanwege kanker morfinepleisters gaf. Hier is het namelijk een gebruik om kleine inkervingen te maken in de huid boven de plek van de pijn of zwelling. Als je een hele rij van deze littekens ziet, dan bestaat het probleem waarschijnlijk al geruime tijd. Morfine pleisters plak je op de huid waarna het continu het middel afgeeft. Het maakt niet uit waar je de pleister plakt, als het maar goed blijft zitten en liever niet op de dikke rughuid. Maar als je de pleister nu op het aangedane lichaamsdeel plakt, zou het dan niet beter werken? Als de patient daarin gelooft dan werkt het vast nog veel beter!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten